Gezonde(re) worteltaart met kokos (zonder boter/olie en suiker!)

GEZONDE(RE) WORTELTAART MET KOKOS (ZONDER BOTER/OLIE EN SUIKER!)

Heb je echt een “sweet tooth”, dan wil je waarschijnlijk nog wat suiker toevoegen, in welke vorm dan ook. Echter, wil je toch het idee van een taartje/cakeje voor 1 persoon dat ook relatief gezien nog eens lekker snel klaar is en niet onbelangrijk, gezonder is dan een traditionele worteltaart? Dan is deze voor jou!

Yes, je leest het goed: een worteltaartje voor 1 persoon zonder boter, olie en suiker. Ideaal voor een avondje alleen op de bank! 😀

Ik ben zelf niet zo’n zoetekauw dus voor mij is de zoetigheid die je krijgt van de honing en het gedroogde fruit perfect. De toevoeging van kokos, (groene) kardemom en verse gember vind ik echt onmisbaar! Maar het kan natuurlijk ook zonder… Uiteraard kan worteltaart niet zonder kaneel of als je het in huis hebt speculaaskruiden of zoiets dergelijks.

Echter, het is aan jou. Mix, match, probeer en vind de smaakmakers die jij lekker vindt.


Tip 1: Deze gezondere versie van een worteltaart of -cake is zo al lekker maar probeer hem ook eens “double baked”.

Hoe?

Laat de taart volledig afkoelen. Bak hem dan nog een keer op 200 graden hetelucht (ongeveer 5 tot 8 minuten). Als hij te veel kleurt (a.k.a. dreigt te verbranden aan de bovenkant, kun je hem omdraaien of met aluminiumfolie afdekken). Bedoeling is wel dat hij lekker croky wordt aan de buitenkant.

Dan weer even een beetje laten afkoelen en bestrooien met wat poedersuiker (maakt het natuurlijk wel iets minder gezond).


Tip 2: Ook lekker: trempeer de cake (oftewel maak kleine gaatjes aan de bovenkant met bijvoorbeeld een satéprikker) en giet er wat van je favoriete likeur over.


1 pers. (soms is dat gewoon even nodig ;-)) | 1,5 uur (ruim genomen)

Ingrediënten
 38 gram (tarwe)bloem
 15 gram geraspte kokos
 2 gram bakpoeder
 2 gram baksoda
 70 gram grof geraspte wortel
 45 gram kokosmelk (kan ook met yoghurt)
 1 ei
 13 gram honing
Naar smaak toevoegen
 kaneel (ik doe echt een flinke snuf)
 citroenrasp (van een half citroentje)
 klein beetje citroensap om het baksoda te activeren
 gemixte ongezouten noten (walnoten, hazelnoten, pecannoten etc)
 zaden (lekker in deze worteltaart zijn pompoenpitten en sesamzaad)
 rozijnen, krenten, cranberries (of ander gedroogd fruit wat je lekker vindt)
 kardemom (vind ik echt onmisbaar! 2 peultjes ongeveer)
 verse gember (ook onmisbaar én gezond. ik gebruik al snel 1 of 2 centimeter. wel raspen, niet snijden)
 zeezout

Bereiden
1

Hak de noten tot een gelijke grootte. Rooster deze in een koekenpan. Als de noten eenmaal een beetje kleur hebben kunnen de pompoenpitten en sesamzaad erbij. Blijf er even bij. Je denkt dat er niets gebeurd maar het andere moment zijn ze zwart. Zet als de noten en zaden geroosterd zijn weg.

2

Rasp de wortel en zet weg.

3

Hak het gedroogde fruit en zet weg.

4

Kneus de kardemom, haal de zaden eruit en stamp deze fijn op een plank met een vijzel.

5

Rasp de gember.

6

Doe de (tarwe)bloem, geraspte kokos, bakpoeder (nog niet het baksoda!), kokosmelk (of yoghurt), het ei, honing, kaneel, citroenrasp, gevijzelde kardemom en geraspte gember in een kom en meng dit met een garde tot een homogene massa.

7

Voeg dan het baksoda toe en een beetje citroensap. Je ziet dat het gaat bruisen.

8

Voeg dan de wortel, noten, zaden, het gedroogde fruit en (zee)zout toe en roer door met een lepel (niet zo handig met een garde).

9

Neem een kleine bakvorm (ik gebruik een springvorm met een diameter van 12 centimeter) en beleg de bodem met bakpapier. Vet de wanden in met plantaardige olie of boter (oke, toch een heel klein beetje vet). Wil je absoluut geen boter of olie gebruiken, dan kun je de wanden van de springvorm ook voorzien van bakpapier. Of je kunt hem zo bakken en later van de randen lossnijden.

10

Stort je mengsel in de bakvorm, strijk glad en zet in een voorverwarmde oven. 200 graden hetelucht, 40 minuten.

11

Controleer of de worteltaart gaar is door een satéprikker in het midden te drukken. Blijft er niets meer plakken? Dan is het aanvallen! Na uiteraard even 10 minuten je taartje te laten rusten 😉

Ingredients

Ingrediënten
 38 gram (tarwe)bloem
 15 gram geraspte kokos
 2 gram bakpoeder
 2 gram baksoda
 70 gram grof geraspte wortel
 45 gram kokosmelk (kan ook met yoghurt)
 1 ei
 13 gram honing
Naar smaak toevoegen
 kaneel (ik doe echt een flinke snuf)
 citroenrasp (van een half citroentje)
 klein beetje citroensap om het baksoda te activeren
 gemixte ongezouten noten (walnoten, hazelnoten, pecannoten etc)
 zaden (lekker in deze worteltaart zijn pompoenpitten en sesamzaad)
 rozijnen, krenten, cranberries (of ander gedroogd fruit wat je lekker vindt)
 kardemom (vind ik echt onmisbaar! 2 peultjes ongeveer)
 verse gember (ook onmisbaar én gezond. ik gebruik al snel 1 of 2 centimeter. wel raspen, niet snijden)
 zeezout

Directions

Bereiden
1

Hak de noten tot een gelijke grootte. Rooster deze in een koekenpan. Als de noten eenmaal een beetje kleur hebben kunnen de pompoenpitten en sesamzaad erbij. Blijf er even bij. Je denkt dat er niets gebeurd maar het andere moment zijn ze zwart. Zet als de noten en zaden geroosterd zijn weg.

2

Rasp de wortel en zet weg.

3

Hak het gedroogde fruit en zet weg.

4

Kneus de kardemom, haal de zaden eruit en stamp deze fijn op een plank met een vijzel.

5

Rasp de gember.

6

Doe de (tarwe)bloem, geraspte kokos, bakpoeder (nog niet het baksoda!), kokosmelk (of yoghurt), het ei, honing, kaneel, citroenrasp, gevijzelde kardemom en geraspte gember in een kom en meng dit met een garde tot een homogene massa.

7

Voeg dan het baksoda toe en een beetje citroensap. Je ziet dat het gaat bruisen.

8

Voeg dan de wortel, noten, zaden, het gedroogde fruit en (zee)zout toe en roer door met een lepel (niet zo handig met een garde).

9

Neem een kleine bakvorm (ik gebruik een springvorm met een diameter van 12 centimeter) en beleg de bodem met bakpapier. Vet de wanden in met plantaardige olie of boter (oke, toch een heel klein beetje vet). Wil je absoluut geen boter of olie gebruiken, dan kun je de wanden van de springvorm ook voorzien van bakpapier. Of je kunt hem zo bakken en later van de randen lossnijden.

10

Stort je mengsel in de bakvorm, strijk glad en zet in een voorverwarmde oven. 200 graden hetelucht, 40 minuten.

11

Controleer of de worteltaart gaar is door een satéprikker in het midden te drukken. Blijft er niets meer plakken? Dan is het aanvallen! Na uiteraard even 10 minuten je taartje te laten rusten 😉

Gezonde(re) versie worteltaart met kokos

Enjoy!
Gemaakt en gesmaakt?

#IKkookt @i.h.s.k

Geef een reactie